NYHETER & INSIKTER

Hur du expanderar din verksamhet med B2B-försäljning i Norden

Expansion på den företagsamma nordiska marknaden är avgörande för B2B teknikföretag, och implementeringen av ett effektivt inträde till marknaden är avgörande för att säkerställa ROI.

B2B-företag som satsar på en ny marknad måste vara beredda att möta utmaningar. Att bryta sig in på en ny marknad, erbjuda ett framgångsrikt värdeerbjudande till en ny publik och anpassa sig till nya konsumtionsbeteenden kan vara potentiellt skrämmande uppgifter. Däremot är någon av de främsta utmaningarna att bygga en personlig relation med nya prospekt och kunder.

Idag är den nordiska marknaden centralt för ett flertal B2B-företag, speciellt för de som är aktiva inom högteknologi. Nordiska företag är kända för sitt starka beroende av teknik, innovation och digitala lösningar. Dessutom har detta området visat sig vara ett fantastiskt ekosystem för etablering och tillväxt för startups och snabbt växande företag. Detta är bland annat en förklaring till varför ett stort antal unicorn-företag är baserade i Skandinavien.

Bläddra snabbt igenom menyn för att knäcka koden till B2B försäljning i Norden!

VILKA ÄR SÄRDRAGEN FÖR DEN NORDISKA B2B-MARKNADEN?

De nordiska länderna består av en liten befolkning (Norge, Finland, Sverige och Danmark utgör tillsamman cirka 27 miljoner människor) med en väldigt tydlig internationell inriktning. De skandinaviska länderna har en stor påverkan på varandra, och i många fall jobbar de som en gemensam enhet. Däremot behåller och utökar denna region inom Europa sina kontakter med den resterande omvärlden.

De nordiska länderna består av en liten befolkning (Norge, Finland, Sverige och Danmark utgör tillsamman cirka 27 miljoner människor) med en väldigt tydlig internationell inriktning. De skandinaviska länderna har en stor påverkan på varandra, och i många fall jobbar de som en gemensam enhet. Däremot behåller och utökar denna region inom Europa sina kontakter med den resterande omvärlden.

Förutom detta så talas inte norska, finska, svenska eller danska av många, vilket är anledningen till att vi pratar väldigt bra engelska. Just av dessa skäl bör den nordiska B2B-marknaden vara i fokus för alla företag med syfte att expandera och växa.

EN VÄXANDE MARKNAD MED ETT STORT ANTAL TECH-STARTUPS

Skandinavien befinner sig just nu i sin guldålder. Många riskkapitalister har blivit mer öppna för nordiska startups och växande företag eftersom de är väl medvetna om framgångsrika teknikföretag som har överlevt, och till och med växt, under recessionen.

Detta gör att nordiska företag är väldigt tillgängliga för kapital, vilket ger dem utrymme att utveckla effektiva affärsmodeller som omedelbart kan visa sig vara trovärdiga. Således skulle en effektiv strategi för att träda in på marknaden försäkra en lätt och positiv ROI. Men vad är en bra go-to-market strategi?

1. IDENTIFIERA DIN KUNDS PROFIL

Även om de nordiska länderna i vissa fall arbetar som ett, finns det tydliga skillnader mellan svenskar, danskar, norrmän och finländare. Och när det gäller B2B-försäljning, är det avgörande att lära sig hantera dessa skillnader för att landa i ett gemensamt beslut som gör båda parter nöjda.

2. JOBBA PÅ ATT SKAPA EN PERSONLIG KOPPLING

Även om människor från Skandinavien är bra på det engelska språket, uppskattar de, enligt vår erfarenhet, business developers att stänga affärer på sitt eget språk. Kort sagt, att anställa modersmålstalare underlättar att bygga närmare och starkare relationer med kunderna.

Notera att ju närmare kunden känner sig tjänsteleverantören, i det här fallet BDR, desto bättre kommer de att förstå varandra och desto närmare kommer de att vara på att fatta det rätta beslutet.

3. UNDERSÖK OCH ANVÄND DEN INSAMLAD DATA

Ett datadrivet tillvägagångssätt, i kombination med ett lagom förtroende, är det som fungerar bäst med nordiska kunder. Och om du vill nå dit, är det bra att ha ett team med mycket erfarenhet av den nordiska marknaden, både när det gäller B2B-försäljning och forskning. Återigen, att ha ett team som pratar modersmålet kan göra en avgörande skillnad.

4. HITTA RÄTT TILLFÄLLE ATT NÄRMA DIG KUNDEN

För att lyckas är det avgörande att hitta rätt metod, även om det är relativt enkelt att nå de nordiska kunderna via telefon. Utifrån forskningen, som vi har gjort på VAEKST, är det möjligt att dra slutsatsen om att en investering i tid att hitta rätt tidpunkt att närma dig dina kunder så har du gjort mer än halva jobbet. Detta gör att du kommer att öka dina siffror på ett sätt du inte kan tro är möjligt.

Personliga kontakter är väsentliga för kunder i Skandinavien, så du kommer inte att behöva spendera för mycket tid på att försöka nå ut till företag. Å andra sidan kommer du att behöva lägga ner fler timmar med att jobba på dina befintliga relationer.

5. GÅ RAKT PÅ SAK

Myten är sann: personer från de nordiska länderna är direkta. Så, se till att du redan från början kan ge en tydlig och säker presentation om vad anledningen är till varför du försöker ta kontakt. Gå rakt på sak och slösa inte tid på betydelselösa saker.

VAD VI GÖR PÅ VAEKST

Den skandinaviska marknaden är ett väldigt attraktivt alternativ för företag med syfte att expandera globalt. På VÆKTS är vi ett team av skandinaviska business developers med internationell erfarenhet och omfattande kunskap om den nordiska B2B-marknaden. Vi hjälper företag, med mål att expandera i de nordiska länderna, att nå sina försäljningsmål och bygga en förutsägbar kundpipeline genom anpassade utgående försäljningskampanjer.

Våra BDR:er samlar sina insikter och perspektiv på vad det innebär att arbeta med kunder i Danmark, Sverige, och Finland baserat på vår data. Så om du planerar att expandera i Norden kan ett samarbete med oss vara väldigt passande för dig. Det är i alla fall som musik för våra öron.

Är du på jakt efter en lokal partner i Norden? Låt oss prata.

NYHETER I DIN INKORG

Håll dig uppdaterad om tillväxttrender. Ta emot månatliga insikter kring sälj, playbooks och mycket mer.

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREV

insikter

se alla

ÖKA DINA INTÄKTER

KOM IGÅNG
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
100+
Över 100 varumärken använder VAEKST.